Novel : IMAM

Ini novel yang paling saya suka. Saya baca novel ini semasa saya di UIA, Petaling Jaya pada tahun 1997. Cara penyampaian novelisnya - Abdullah Hussain membuatkan kita banyak berfikir semasa membaca. Saya akui novel ini agak berat untuk dihayati, ianya buka novel cinta biasa. Ia novel yang memerlukan keterlibatan minda dalam pembacaan.

Novel IMAM ini mengisahkan kehidupan seorang Imam iaitu Imam Mihad yang cuba membuang adat yang terlalu mencengkam masyarakat di kampungnya. Pembaharuan yang cuba dibuat olehnya untuk mengembalikan masyarakat kampung kepada ajaran Islam yang sebenar mendapat banyak tentangan. Novel ini sebenarnya merupakan satu bentuk teguran yang cukup baik untuk semua lapisan masyarakat melayu yang terlalu berpegang kepada adat sehingga menampakkan Islam yang cukup mudah itu menjadi susah. 

Saya kagum dengan penulisnya yang mampu menyusun cerita sehingga kita sebagai pembaca mendapat banyak motivasi dan iktibar dari pembacaan novel IMAM ini. Allah mengilhamkan Tuan Abdullah Hussain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan